Inntak
Seksjon for Skoleutvikling og folkehelse mottar meldeskjema fra institusjonen. Rådgiver i seksjonen inviterer til mottaksmøte, hvor opplæringstilbudet til eleven drøftes og avgjøres. I disse møtene deltar fylkeskommunal PPT, foresatt, aktuell institusjon,elev og representant fra kommunen og hjemskole. SMI-skolen deltar på inntaksmøtet når det er aktuelt at eleven skal få opplæringstilbudet sitt på SMI.
Formaliteter
Seksjon for Skoleutvikling og folkehelse fatter et enkeltvedtak om idividuelt tilrettelagt undervisning i etterkant av mottaksmøtet, som beskriver innhold, omfang og organisering av opplæringstilbudet.
Lærer på SMI-skolen vil utarbeide en Individuell Opplæringsplan (IOP).
PPT vil utarbeide en ny sakkyndig vurdering. Basert på denne, fatter SMI-skolen et enkeltvedtak om idividuelt tilrettelagt undervisning, som beskriver innhold, omfang og organisering av opplæringstilbudet. IOP revideres i tråd med nytt enkeltvedtak.
Hjem-skole-samarbeid
Når det er bestemt at eleven skal få opplæringstilbudet sitt på SMI-skolen, ønsker vi å legge tilrette for en rask og trygg oppstart på skolen. Eleven og foresatte/institusjon får en hovedkontakt på SMI-skolen, og vi inviterer til omvisning og oppstartsamtale. I det daglige vil foresatt for elever som oftest være et personal ved institusjon/bolig, eksempelvis miljøarbeider, behandler, sykepleier.
SMI-skolen er en alternativ opplæringsarena, og i perioden som elev ved SMI-skolen, vil eleven også være registrert ved sin hjemskole.
Hjem-skole-samarbeid er en suksessfaktor for elevens oppmøte, trygghet og trivsel. Foresatte/institusjon har viktig kunnskap om eleven, som skolen er i behov av for å kunne tilrettelegge og tilpasse skoledagen. SMI-skolen skal ta initiativ til samarbeid gjennom dialog, tilgjengelighet og informasjon i tiden eleven er på SMI-skolen.
I samarbeid med foresatte/institusjon lager vi nødvendige og gjennomførbare samarbeidsrutiner og trygghetsplaner.
- Rutiner når elev begynner og slutter. Ved oppstart inviterer vi til både oppstartssamtale med elev og foresatt/institusjon og samarbeidsmøte med institusjon. Før eleven slutter, inviterer vi til et overgangsmøte, hvor PPT, foresatte/ institusjon, og ny skole det det er kjent, deltar.
- Daglig overlapp med foresatt/institusjon når eleven kommer til skolen og når den avslutter for dagen. Dette sikrer nødvendig informasjonsflyt mellom skole og foresatte/institusjon. Skolen ønsker med dette også å legge til rette for møtepunkt hvor vi kan dele vesentlig informasjon, faglige og sosiale observasjoner, drøfte utfordringer, se fremgang og mestring.
- Ukeplaner sendes ut hver fredag, både til elev og foresatte/ institusjon. Oversikt over uken; oppmøtetid og –sted, innhold, kompetansemål, praktiske beskjeder og påminnelser.
- Jevnlige skolemøter. SMI-skolen inviterer til jevnlige skolemøter, hvor elev, foresatt/institusjon deltar, PPT og hjemskole ved behov.
Skoleregler
Skolereglene ved SMI-skolen, er et lokalt reglement utarbeidet med utgangspunkt i Forskrift om ordensreglement for elever i videregående skole i Telemark fylkeskommune. Fastsatt med hjemmel i Opplæringsloven § 10-7.
SMI-skolen har opplæring av både grunnskole- og videregående elever, og har derfor laget et forenklet reglement.
Link kommer..
Skoleruta
SMI-skolen er åpen alle hverdager og følger Telemark fylkeskommunes skolerute.