Samarbeid etter kommuneloven
Der hvor fylkeskommunen har inngått et formelt samarbeid etter kommuneloven med andre aktører, bør samarbeidet ha sin egen visuelle identitet. Det er samarbeidsorganet selv som bestemmer hvordan det visuelle uttrykket skal være, og som utarbeider løsningen.
Logoen til fylkeskommunen skal synliggjøres på tilgjengelige steder sammen med logoer for de øvrige samarbeidspartene. Det kan for eksempel være nederst på en nettside, på baksiden av en publikasjon eller nederst i en plakat.
Det bør også spesifiseres i tekst når Telemark fylkeskommune gir økonomisk støtte til et samarbeid, en organisasjon, et tiltak eller prosjekt.
Bruk av fylkeskommunens visuelle profil og logoer
Der Telemark fylkeskommune er avsender skal vi bruke logo sammen med fargepalett, fonter og visuelle oppsett fra designmanualen. Her er noen nyttige lenker for mer informasjon:
Andre samarbeid og medarrangører
Fylkeskommunen samarbeider med andre aktører på mange arenaer.
- Er fylkeskommunen hovedansvarlig/hovedarrangør og har eksterne medarrangører/samarbeidspartnere, skal samarbeidspartneres logoer synliggjøres. Det kan for eksempel være nederst på en nettside, på baksiden av en publikasjon eller nederst i en plakat.
- I tilfeller der Telemark fylkeskommune arrangerer en konferanse, fagsamling eller lignende sammen med en likestilt medarrangør kan medarrangørs logo stå sammen med Telemark fylkeskommunes logo. Slik plassering av logo skal avtales med leder for kommunikasjon.

Eksempel på plassering av logoer for samarbeidspartnere/medarrangører nederst på en invitasjon.

Eksempel på plassering av logo for en likestilt medarrangør. Slik plassering av logo skal avtales med leder for kommunikasjon.
Identitetsmerker for samarbeidsprosjekter
Samarbeidsprosjekter med eksterne aktører kan få utviklet et eget identitetsmerke. Merkene skal alltid brukes som et tilleggselement sammen med Telemark fylkeskommunes logo og visuelle profil – de skal aldri stå alene.
Samarbeidsprosjekter med eksterne aktører kan få utviklet et eget identitetsmerke. Merkene skal alltid brukes som et tilleggselement sammen med Telemark fylkeskommunes logo og visuelle profil – de skal aldri stå alene.
Formål
- Gjøre det enkelt for fylkeskommunen og samarbeidspartnere å bruke en standardisert visuell markør som signaliserer fellesskapet.
- Skape en visuell rød tråd i prosjektet på tvers av samarbeidspartnerne.
Godkjenning og krav til bruk
- Prosjekter må ha en varighet på minimum ett år for å kvalifisere for eget merke.
- Telemark fylkeskommune er med som prosjekteier, prosjektleder eller har lignende ansvar.
- Identitetsmerket skal alltid kombineres med fylkeskommunens (eller virksomhetens) logo, farger, fonter og visuelle oppsett fra designmanualen.
- Identitetsmerker kan ikke brukes på interne prosjekter, eller til å profilere interne seksjoner eller grupperinger.
- Søknad om bruk av identitetsmerke sendes til seksjonsleder for kommunikasjon, arkiv og analyse, med en kort beskrivelse av prosjektets hensikt, samarbeidspartnere og varighet.
- Det er ikke lov å utarbeide egne identitetsmerker. Alle identitetsmerker skal settes opp av fylkeskommunens rammeavtaleleverandør for grafiske tjenester (for tiden Edge Branding). Les mer om bestilling på Innsida (for ansatte).
- Samarbeidspartnere kan fritt bruke identitetsmerket som et tilleggselement i sine visuelle profiler.
- Det stilles ikke krav om økonomisk støtte eller aktiv deltakelse fra samarbeidspartnerne i prosjektet.
Design og oppsett
- Identitetsmerkene settes opp etter en fast mal med prosjektnavn i en sirkelform rundt et illustrerende ikon.
- Ikoner kan velges fra fylkeskommunens ikonpakke, eller fra Material Design Icons, i tråd med våre retningslinjer.
- Nedlastbar mal for designoppsett og eksempler på bruk finner du nederst på denne siden.
Jubileumsmerker
Mal for identitetsmerker brukes også som grunnlag for utarbeidelse av jubileumsmerker ved større jubileum. Retningslinjer for bruk er de samme som for identitetsmerker.