Første prosjekt helt i egen regi

Åsebrua på fv. 359 da den ble åpnet 15. november
Den nye Åsebrua er med sine 35 meter betydelig kortere enn den gamle. På begge sider er det laget helt ny vei i 200 meters lengde, sikret mot de bløte massene. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen

Tor Arvid Austråt Gundersen

17.11.2021

08.01.2024 kl.12:06

Aldri før har fylkeskommunen laget en vei helt med egne ressurser. Åse bru på fv. 359 er offisielt åpnet!

Nå står vi med fasiten i hånden: Prislappen på brua er fem millioner kroner lavere enn rammen og åpningen skjer ett år før opprinnelig planlagt.  Takket være godt samarbeid med både Midt-Telemark og Nome kommuner og gode naboer som har vist tålmodighet og forståelse de seks månedene byggingen har pågått.

Nær ved å synke

Otto John Lunde (77) var med og arbeidet på brua i 1964 da den ble utbedret.

- Brua som er bygd nå er ganske forskjellig fra den gang jeg var med på den forrige i 1964, forteller Otto John Lunde (77).

Den gamle brua ble bygd på tampen av 50-tallet, men allerede få år etter måtte den rehabiliteres på grunn av dårlig grunnforhold.  De dårlige grunnforholdene har også vært en stor utfordring i byggingen av den nye bru, men pilarene er forankret i fast fjell under løsmassene.

- Jeg kjørte en Fordson med skråskjær og dyttet massen lastebilene kom med inntil brua. Jeg husker de andre ropte til meg at jeg ikke måtte kjøre lenger fram fordi de var redd jeg skulle synke ned, forteller Lunde som hadde en kort karriere på anlegg før han gikk til skoleverket.  I 23 år underviste han på landbruksskolen på Søve.

Sikres for fotgjengere

Nesten 2 kilometer med pæler er banket ned på begge sider av brua, sammen med striper av betong og betongplater har de omlag 400 meterne med ny vei fått en solid grunn å ligge på.

Før prosjektleder Svein Andres Tovslid i fylkeskommunen kan legge bort veiprosjektet helt, skal det monteres ekstra sikring på brurekkverket. Derfor er det midlertidig satt opp forbud for myke trafikanter.

- Rekkverket skal bli montert så snart det kommer fra leverandøren. Det vil være før jula setter inn, sier prosjektleder Tovslid.

Ny asfalt 2022

Det er fra før lagt ned mye arbeid med å utbedre store deler av den samme fylkesveien de siste par årene.  Neste år er det planen at det skal legges et nytt asfaltlag på toppen, det som kalles slitelag. Asfalten kommer både der hvor utbedringene er gjort, og på den nye brua.