Fra 1. juni til 31. august har den digitale lesekampanjen Sommerles engasjert leseglade barn i hele fylke. Sommerles.no er en nasjonal, digital sommerlesekampanje for alle barn i 1.–7. klasse i regi av bibliotekene. Målet er å få flest mulig barn til å lese mest mulig gjennom en lang sommerferie.
Tokke på topp
Med 4 909 deltagere har kampanjen hatt en strålende deltakelse på 32,1 prosent, som er omtrent som landsgjennomsnittet på 32,3 prosent.
Det er i år Tokke som har flest ivrige lesere her i fylke med en deltakelse på 65,3 prosent.
Satsing gir resultater
I en tid for forskning viser at barn og unge leser mindre og dårligere enn før, er dette veldig oppløftende tall.
En viktig årsak til de gode tallene er trolig bibliotekenes langsiktige satsning på Sommerles, og at mange bibliotek har gode lokale tiltak for å vekke engasjement, som for eksempel besøk på skolene i forkant, flotte utstillinger i biblioteket og avslutningsfest med forfatterbesøk. Telemark har vært en del av kampanjen siden 2016.
Sju millioner sider
Totalt i Telemark er det blitt lest 69 887 bøker, og over 7 millioner sider. Av de 4 909 barna som deltok, leste de i snitt 14,2 bøker hver, og 1456 sider. Det er delt ut i overkant av 7000 premier.
Av de som deltar på Sommerles er 55% jenter og 44% gutter. Det er størst oppslutning blant 3.-5. trinn.
Spenning og humor
De mest leste bøkene er Nordlys-serien av Malin Falch, Edelmot av Victor Sotberg og Odin Helgheim, Hundemannen-serien av Dav Pilkey, Håndbok for superhelter av Elias Våhlund, Amuletten-serien av Kazu Kibuishi, Bukkene Bruse-bøkene til Bjørn F. Rørvik, Kokosbananas-bøkene og Hjertestopper-serien til Alice Oseman.
Kampanjen er tilbake igjen 1. juni 2026. Velkommen igjen!
Vil du lese mer om Sommerles, ta en titt på http://www.altom.sommerles.no