Største kontrakt noensinne

Olav Åge Asker (t.v.) skrev under sin største kontrakt noensinne sammen med prosjektleder fra fylkeskommunen, Svein Tovslid.
Olav Åge Asker (t.v.) skrev under sin største kontrakt noensinne sammen med prosjektleder fra fylkeskommunen, Svein Tovslid.  Bak: Paul Jarle Lund, byggeleder Lars Lund, Ernst Walskaar, Silje Askje og Odd Arne Harstveit. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen

Av:

Tor Arvid Austråt Gundersen

Publisert:

31.03.2022

Oppdatert:

12.07.2024 kl.11:33

Aldri før har Olav Åge Askje skrevet under på større kontrakt enn han nå har gjort med Vestfold og Telemark fylkeskommune . I tillegg skal han jobbe rett utenfor stuedøra.

56, 7 millioner kroner står det på kontrakten som Telemark Transport og Entreprenørsentral AS har inngått med fylkeskommunen.  Oppdraget han har påtatt seg på vegne av firmaet sitt, er å bygge skredsikring langs fylkesvei 450 ved Voilen og Ullsteinanene på Skafsåheia.

Utenfor stuedøra


- Dette blir også første gang vi har en så stor jobb, i tillegg er den nesten hjemme, sier Askje.   Eieren av Tokke-firmaet bor nemlig selv ved Holte bru. Dermed er det bare et par mil bort til der arbeidet skal skje. Når du bor på Skafså, er det nesten for gangavstand å regne.  Ofte er arbeidsplassene 200 kilometer unna.
Skafsåfirmaet begynte i det små med bare eieren for mer enn førti år siden. I dag har han rundt tretti ansatte.  Mange  av dem bor så nært at det ikke blir nødvendig å ligge på brakke.Bilde av bommen på Voilen

Bygger skredvoller

Arbeidet som skal gjøres er å sprenge et stort stykke av Lauvåsen i Agder fylke. 70 000 kubikkmeter fast fjell skal sprenges vekk.  All steinen skal transporteres over fylkesgrensa for å bygge to store voller som skal ta imot snøskred. Vollene vil bli opp til seks meter høye og bygges opp i naturstein.
-  Før vollene kan bygges, er det nødvendig å flytte selve fylkesveien. Fordi det er trangt på stedet, er det eneste mulige alternativet å fylle ut i vann.  Dette skal gjøres på en mest mulig skånsom måte for å gjøre inngrepet i naturen minst mulig, forteller byggeleder Lars Lund som skal lede arbeidet på vegne av fylket.

Glad for oppdraget


Askje legger ikke skjul på at han er svært glad for det store oppdraget.  10. mai går startskuddet.  Selv om det er få naboer i området, er det mange hensyn som skal tas, blant annet skal ikke villreinen forstyrres vinterstid.   I perioden fra 10. mai til 30. juni vil veien være helt stengt det meste av dagene i uka, men den er åpen om natten fram til morgen etter. Den vil også være åpen hver morgen mellom 07 og 08 og likeså på ettermiddagen mellom 16 og 17.
- Fredager skal veien være åpen fra klokka 14 og helt fam til mandag morgen klokka 0800, opplyser byggeleder Lars Lund.
Det vil også bli nedsatt framkommelighet fra 1. juli og fram til 1. oktober.  I denne perioden kan veien bli stengt i inntil 15 minutter.  

Lommekjent


Mens eieren av entreprenørfirmaet på toppen av Skafsåkleivene venter på at maskinene kan sette i gang, trenger han ikke gjøre seg kjent. Rett nok er han fra den andre siden av Bandak i Lårdal, men han har levd store deler av livet der han nå holder til.  Dessuten har firmaet hans i mange år tidligere brøytet den værharde strekningen over heia.

Prosjektet med skredsikringen er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold og Telemark fylkeskommune og Agder fylkeskommune.  Arbeidet blir ledet av VTFK.

Lauvåsen er allerede hugget klar til sprengningen starter i mai.  Foto: Jo Vegard Aardal