Videregående opplæring - Læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er en forutsetning for elevers og lærlingers faglige og sosiale utvikling. I Telemark rapporterer elever i videregående opplæring generelt om høy trivsel og lite mobbing.
Gutter samarbeider om skolearbeid

Det er høy bevissthet rundt viktigheten av et godt og trygt læringsmiljø, trivsel og muligheten til å medvirke og påvirke egen opplæringssituasjon. I det følgende ser vi nærmere på trivsel og mobbing i videregående opplæring, noe som forteller mye om hvorvidt arbeidet for et godt læringsmiljø lykkes.

Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.

Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for 7. trinn, 10. trinn og vg1, og frivillig å gjennomføre for øvrige trinn fra og med 5. trinn. I 2024 besluttet skolene i Telemark å sende undersøkelsen

bare til elever på vg1.

I Telemark svarte ca. 1900 elever i på vg1 i videregående opplæring på undersøkelsen høsten 2024.

De aller fleste trives på skolen

I Telemark oppgir de fleste elevene i videregående opplæring (91 %) at de trives godt eller svært godt på skolen. Dette er litt høyere enn landet som helhet. Det er noen flere som svarer at de trives godt eller svært godt på studieforberedende (93 %) enn på yrkesfaglige utdanningsprogram (89 %). Andelen som trives er høyere i 2025 enn i 2024, både for elevene på yrkesfag og studieforberedende.

I 2025 var det Teknologi og industriproduksjon som hadde høyest rapportert trivsel. 

Figur 1. Andel elever som oppgir at de trives godt eller svært godt på skolen, etter utdanningsprogram. Telemark, høst 2025, vg1. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Klart minst mobbing i Telemark

I Telemark oppgir 2,8

% av elevene i vg1 at de har opplevd mobbing de siste månedene. Det er halvparten av andelen i landet som helhet (5,5 %) og godt under halvparten av andelen i fjor (6,3 %). Både i Telemark og i landet ellers økte mobbetallene etter pandemien og fram til 2023. Etter det flatet det ut, og så har det falt igjen i år. Og særlig i Telemark! 

Figur 2. Andelen elever som svarer at de har blitt mobbet på skolen de siste månedene. Telemark og hele landet, vg1.

Elevene svarer i liten grad at de blir mobbet av andre elever eller av voksne. Men bare 1 av 150 elever har svart at de har blitt mobbet digitalt. Det er mindre enn en tredel av andelen i landet. 

Figur 3. Andelen som har svart at de blir mobbet av andre elever, voksne eller digitalt de siste månedene per fylke. Vg1.

Erling Kielland Servoll

Rådgiver skoleutvikling

erling.kielland.servoll@telemarkfylke.no

90826683

Kjersti Norgård Aase

Rådgiver statistikk og analyse

kjersti.aase@telemarkfylke.no

414 53 673

Visste du at?

Elevene på videregående i Telemark er minst utsatt for mobbing i hele landet?

Kjappe fakta

Telemark har den høyeste andelen som trives godt eller svært godt på skolen!

Teknologi og industrifag og idrett trives best.