Det er høy bevissthet rundt viktigheten av et godt og trygt læringsmiljø, trivsel og muligheten til å medvirke og påvirke egen opplæringssituasjon. I det følgende ser vi nærmere på trivsel og mobbing i videregående opplæring, noe som forteller mye om hvorvidt arbeidet for et godt læringsmiljø lykkes.
Elevundersøkelsen
Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for 7. trinn, 10. trinn og vg1, og frivillig å gjennomføre for øvrige trinn fra og med 5. trinn. I 2024 besluttet skolene i Telemark å sende undersøkelsen bare til elever på vg1.
I Telemark svarte ca. 1900 elever i på vg1 i videregående opplæring på undersøkelsen høsten 2024.
De aller fleste trives på skolen
I Vestfold og Telemark oppgir de fleste elevene i videregående opplæring (88 %) at de trives godt eller svært godt på skolen. Dette er likt med landet som helhet. Det er noen flere som svarer at de trives godt eller svært godt på studieforberedende (89 %) enn på yrkesfaglige utdanningsprogram (86 %).
Blant de største utdanningsprogrammene er trivselen høyest hos elevene på Idrettsfag.
Figur 1. Andel elever som oppgir at de trives godt eller svært godt på skolen, etter utdanningsprogram. Vestfold og Telemark, høst 2024, vg1. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.
De aller fleste opplever ikke mobbing i skolen
I Vestfold og Telemark oppgir 6,3 % av elevene i videregående opplæring at de har opplevd mobbing de siste månedene. Det er likt som på nasjonalt nivå og likt som i fjor. Både i Telemark og i landet ellers økte mobbetallene fram til elevundersøkelsen høsten 2023. Det er ikke en videre negativ utvikling i mobbing. Men heller ikke noen forbedring.
Andelen som svarer at de blir mobbet av medelever, av voksne eller digitalt er ganske likt i Telemark som i landet ellers. Andelen som opplever mobbing på skolen er høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram (8,0 %)enn på studieforberedende utdanningsprogram (4,2 %). Det er litt større forskjell enn i landet som helhet, men ikke så mye.