Videregående opplæring - Gjennomføring

Det er et overordnet mål at elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring skal gjennomføre sitt planlagte opplæringsløp. Gjennomføringen anerkjennes med vitnemål, fag-/svennebrev eller kompetansebevis, og er grunnlaget for videre studier eller direkte inngang til arbeidslivet.
Elev foran PC

Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart

Videregående opplæring deles inn i studieforberedende og yrkesfaglig. Studieforberedende opplæring tar tre år og kvalifiserer til høyere utdanning. Yrkesfaglig opplæring tar fire år, med to år som lærling i bedrift, og gir yrkeskompetanse. SSB beregner gjennomføringen etter fem/seks år, for å få med de som bruker inntil to år mer enn normert tid på opplæringen. Planlagt grunnkompetanse innebærer at eleven ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen og velges av elever som av ulike grunner ikke har forutsetninger for å oppnå full studie- eller yrkeskompetanse.

Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2018, fullførte 80,6 % av elevene i Telemark med studiekompetanse eller yrkeskompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 82,0 %. Det er så vidt lavere enn for kullet før, slik at årets kull har en flat utvikling etter mange år med vekst i andelen som gjennomførte vgo.

Det har flatet ut i Telemark også. Siden 2007-kullet har andelen som fullfører videregående opplæring innen fem eller seks år økt årlig, med to unntak: en nedgang i 2014 og utflatingen i årets måling. Etter 2014 har gjennomføringsgraden i Telemark ligget noe under landsgjennomsnittet.

I tillegg fullførte 2,8 % av elevene med planlagt grunnkompetanse, de fleste av dem på yrkesfag.

Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2007-kullet - 2018-kullet. Telemark og hele landet. Kilde: SSB, tabell 12971.

Det er en sterk sammenheng mellom grunnskolepoeng og fullføringsgrad. Det er bare elevene som mangler grunnskolepoeng som har en lavere gjennomføringsgrad i Telemark enn ellers i landet. De utgjør 8 % av 2018-kullet i Telemark. Det er en høyere andel elever med færre grunnskolepoeng i Telemark enn i landet som helhet.

Tabell 1. Andel elever i ulike grunnskolepoengintervaller og andel gjennomført etter 5/6 år. Telemark og hele landet. 2018-kullet.Kilde: SSB, tabell 12966.

Gjennomføring per skoleår er litt lavere enn før koronapandemien

En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.

Skoleåret 2023-24 bestod 83,2 % av elevene i Telemark trinnet de gikk på. Det er litt under gjennomsnittet av fylkene som er 84,0 %. Andelen som besto forrige skoleår økte betydelig etter at resultatene fra privatisteksamen og NUS-eksamen kom inn i januar. I Telemark er andelen som består høyere nå enn før pandemien.

Figur 2. Andel som har bestått hver uttdanningstype i skoleårene 2018-19 til 2023-24. Telemark. Kilde: VIGO

Andelen som har bestått skoleåret 2023-24 varierer en del mellom skolene i Telemark. Mens 91 % av elevene på Bø og Vest-Telemark vgs besto sist skoleår, var andelen 80 % på Hjalmar Johansen og Kragerø vgs.

Figur 3. Andel som har bestått skoleåret 2023-24 per videregående skole i Telemark. Kilde: VIGO

Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården

Erling Kielland Servoll

Rådgiver skoleutvikling

erling.kielland.servoll@telemarkfylke.no

90826683

Kjersti Norgård Aase

Rådgiver statistikk og analyse

kjersti.aase@telemarkfylke.no

414 53 673

Visste du at?

To av tre fullfører videregående opplæring på normert tid.

Kjappe fakta

Blant de som startet videregående opplæring i 2017 hadde 81 % i Telemark fullført og bestått fem eller seks år senere. Det er en liten forbedring fra året før.

Gjennomføringstallene er høyest blant elever på studieforberedende utdanningsprogram.