Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart
Gjennomføring beskriver resultatet av opplæringen for elevene og lærlingene fem/seks år etter at de begynte i sin videregående opplæring. Elever som begynner på et studieforberedende utdanningsprogram følges i fem år, mens elever som begynner på et yrkesfaglig utdanningsprogram følges i seks år.
Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2016, fullførte 83,0 % av elevene i Telemark med studiekompetanse, yrkeskompetanse eller planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 83,4 %. Andelen som fullfører videregående opplæring innen fem/seks år har økt over tid, men har stabilisert seg i Telemark de siste årene. Det var omtrent like stor andel som fullførte av 2016-kullet som 2013-kullet.
Blant elevene som startet på et av de studieforberedende utdanningsprogrammene, fullførte 90,6 % i løpet av fem år i Telemark. De tilsvarende tallene for yrkesfaglige utdanningsprogram var 73,6 %.
Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2006-kullet - 2016-kullet. Telemark. Kilde: SSB, tabell 12971.
Det er stor forskjell mellom utdanningsprogrammene i hvor stor andel av elevene som fullfører videregående opplæring. 91,7 % av elevene på idrettsfag hadde fullført innen fem år. På service og samferdsel hadde 62,1 % av elevene fullført innen seks år. På restaurant- og matfag har 30 % av elevene fullført med planlagt grunnkompetanse, som er kompetanse på et lavere nivå enn full yrkes- eller studiekompetanse.
Figur 2. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart i 2016, etter utdanningsprogram. Telemark. Kilde: Utdanningsdirektoratet.
Gjennomføring per skoleår har økt mye i koronatiden
En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.
Skoleåret 2022-23 bestod 81,2 % av elevene i Telemark trinnet de gikk på. Andelen som har bestått per skoleår har vært stabilt på rundt 82 % i Telemark, men har økt til 85-87 % de siste tre årene. En tilsvarende økning ser vi i alle fylker. Dette har sammenheng med at koronasituasjonen de tre siste skoleårene har ført til avlyst eksamen og i snitt høyere standpunktkarakterer. Det er særlig på vg3 og i studieforberedende utdanningsprogrammer, der det i utgangspunktet er mange eksamener, det har vært en stor økning i andel som består skoleåret. I Telemark har andelen som består samlet sett falt til under nivået før pandemien.
Figur 3. Andel som har bestått hvert enkelt trinn i skoleårene 2017-18 til 2022-23. Telemark. Kilde: Vigo
Andelen som har bestått skoleåret 2022-23 varierer en del mellom skolene i Telemark. Mens 91 % av elevene på Bø vidaregåande skule bestod sist skoleår, var andelen 78 % på Skogmo videregående skole.
Figur 4. Andel som har bestått skoleåret 2022-23 per videregående skole i Telemark. Kilde: Vigo
Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården
Rådgiver statistikk og analyse