Særskilt klagenemnd er fylkeskommunens klageorgan og behandler klager på enkeltvedtak fattet på vegne av fylkeskommunen, jf. kommuneloven § 5-1 bokstav k og forvaltningsloven § 28 andre ledd.
Nemnda fatter vedtak i klagesaker der det ikke følger av særlov eller annet vedtak at en annen instans skal behandle klagen.
Særskilt klagenemnd behandler ikke klager på enkeltvedtak dersom:
- Særlov fastsetter en annen klageinstans
- Fylkestinget har lagt avgjørelsesmyndigheten til en annen særskilt klageinstans
- Departementet er klageinstans etter forvaltningsloven
- Enkeltvedtaket er truffet av fylkestinget selv
Nemnda skal sikre en forsvarlig og rettferdig behandling av klager på vedtak truffet på vegne av fylkeskommunen.
Hva kan du klage på, og hvordan gjør du det?
Som innnbygger har du rett til å klage på enkeltvedtak som er fattet av fylkeskommunen. Dette gjelder avgjørelser som direkte påvirker deg, som for eksempel vedtak om skoleskyss, inntak til videregående skole, spesialundervisning, tilskuddsordninger, byggesaker eller andre tjenester fylkeskommunen har annsvaret for.
Dersom du mener at et vedtak er feil eller urimelig, kan du sende inn en klage. Hvordan du går frem for å klage står i vedtaket du har fått fra fylkeskommunen. Her skal det også stå hvor lang fristen er (normalt tre uker), og hvem du skal sende klagen til. Klagen må være skriftlig og bør forklare hva du er uenig i og hvorfor.
Først vurderes saken på nytt i organet der vedtaket ble fattet. Hvis vedtaket opprettholdes her, sendes klagen videre til særskilt klagenemnd for endelig behandling. Dette sikrer at du får en ny og rettferdig vurdering av saken din.