Ofte stilte spørsmål og svar

Her finner du noen ofte stilte spørsmål og svar:
For elev:

Jeg strever faglig. Hvor kan jeg få hjelp?

Først og fremst; ta kontakt med din skole, enten kontaktlærer, faglærer eller rådgiver. Skolen er pliktig til å gi deg tilrettelegging i første omgang. Dette må skolen dokumentere. Dersom tilretteleggingen ikke er tilstrekkelig, vil skolen samarbeide med PP-rådgiver om henvisning til PPT for å vurdere ditt utbytte av opplæringen.  

 

Jeg strever i matematikk, og lurer på om jeg har dyskalkuli. Kan dere utrede for dette?

Spesifikke matematikkvansker benyttes nå som betegnelse på det som tidligere ble omtalt som dyskalkuli.

Diagnoser som omhandler matematikkvansker settes i spesialisthelsetjenesten, men PPT kan være med på å kartlegge vanskeligheter i faget, og hvilke tilrettelegginger/tiltak du eventuelt har behov for i din opplæring.

Les mer om matematikkvansker på Spesifikke matematikkvansker og dyskalkuli | statped.no 

 

Jeg tror jeg har dysleksi og ønsker utredning. Kan jeg få det hos dere?

PP-tjenesten gjør ikke utredninger for diagnoser, men hjelper til dersom du ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen. Dersom det å lese og skrive hemmer deg i skolehverdagen, er det viktig at du gir beskjed til skolen.

Skolen er pliktig til å gi deg tilrettelegging i første omgang. Dette må skolen dokumentere. Dersom tilretteleggingen ikke er tilstrekkelig, vil skolen samarbeide med PPT om videre henvisning for å vurdere ditt utbytte av opplæringen.

 

Jeg tror jeg har ADHD. Kan dere utrede for dette? 

Nei, det er det spesialisthelsetjenesten som gjør, eksempelvis BUP. Du må kontakte fastlege for henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Se også veilederen for ADHD: Krav til utredning fra helsedirektoratet. 

 

Jeg har hatt fritak i fag på ungdomsskolen. Kan jeg få dette på videregående?

Nei. I videregående skole er hovedregelen at du må bestå alle fag for å få sluttkompetanse.

Fritak i norsk sidemål er et unntak. Ved behov kan du få mer informasjon om dette på din skole.  

For skole:

Hva er kriteriene for å henvise en elev til PPT?

Skolen må først prøve ut tiltak i ordinær opplæring og evaluere effekten av disse. Om tiltakene ikke er tilstrekkelige, (eller åpenbart ikke vil føre frem) drøftes saken med en PP-rådgiver. Eleven må samtykke til en henvisning og skolen må legge ved en pedagogisk rapport. I henvisningen på det spesifiseres hvilken paragraf i opplæringsloven som er aktuell og hva det ønskes at PP-tjenesten vurderer. 

 

Vi er usikre på hva vi kan bruke PPT til. Hva er det en PP-rådgiver gjør i praksis og hva kan vi som skole forvente av PPT?

Hovedmålet for PPT er å bidra til at barn og unge får den tilretteleggingen og støtten de trenger for å få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. PP-tjenesten kartlegger, veileder og gir råd om tilrettelegging. PP-tjenesten kan bistå skolen med kompetanseutvikling gjennom kurs og veiledning innenfor aktuelle tema. PP-rådgiver kan utrede enkeltelever for lærevansker ved behov, og vurdere behov for individuelt tilrettelagt opplæring. PP-rådgiver kan bistå i systemarbeid for et trygt og godt skolemiljø. PP-tjenesten samarbeider med andre instanser som f.eks. kommunale helsetjenester, barnevern og spesialisthelsetjenesten, og kan fungere som en brobygger mellom skole og andre relevante instanser. I arbeid med enkeltelever må eleven/ foresatte samtykke til henvisning til PP-tjenesten.

 

Hva er PPT's rolle i forbyggende og systemisk arbeid på skolen? 

PP-tjenesten ønsker å bidra inn i skolens systemarbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø for alle skolens elever. Tiltak på systemnivå kan forebygge og redusere behovet for individuelle tilrettelegginger ved at flere elever kan inkluderes i ordinær opplæring med tilfredsstillende utbytte.

 

Ungdommen på skolen vår er lite tilstede på skolen/har mye fravær. Hva gjør vi videre? Er dette noe PPT kan bistå med ?

 

 

For foresatte:

Vi ønsker å henvise vårt barn til PPT, men skolen er uenige. Hva gjør vi?

PPT skal hjelpe skolen å legge opplæringa best mulig til rette for alle elever. Dersom det er tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringa, sier loven at skolen først skal prøve ut tiltak før det eventuelt blir aktuelt å henvise til PPT. Hvis det er uenighet om dette, kan dere be skolen kalle inn til møte hvor skolens PP-rådgiver deltar, slik at man kan drøfte saken i fellesskap.

 

Vårt barn er henvist til BUP. Vi fikk avslag da barnet vårt ikke har vært henvist til PPT. Hvorfor er det slik og hva gjør vi?

BUP og PPT forholder seg til ulike lovverk. Ofte er det slik at ved f.eks. ADHD-utredninger, trenger BUP informasjon fra 1.linjetjenesten (som f.eks. PPT, helsestasjon, skole og/eller Oppfølgingstjenesten). Det kan være slik at elevers læringsutbytte er tilstrekkelig ivaretatt gjennom ordinær opplæring. Dermed har det ikke vært nødvendig med en henvisning av eleven til PPT tidligere. I slike saker vil det være viktig at BUP får mest mulig informasjon om elevens fungering i skolen. PPT kan i slike saker delta i drøftinger som del av førstelinjetjenesten, sammen med skolen, helsesykepleier og ev. andre.

 

Vårt barn har hatt sakkyndig vurdering på grunnskolen, har man automatisk krav på dette også på videregående?

Nei. En sakkyndig vurdering fra grunnskolen er gyldig ut 10.trinn. En eventuell vurdering av ITO (individuelt tilrettelagt opplæring) i videregående, skal bygge på i hvilken grad eleven nyttiggjør seg av det opplæringstilbudet som gis. Derfor må det vanligvis gå noe tid slik at videregående og elev blir bedre kjent, før man kan si noe om eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringstilbudet. Unntak vil kunne gjelde elever med helhetlige spesialpedagogiske behov, hvor det er klart på forhånd at eleven ikke vil kunne følge ordinære opplæringsmål og kompetansekravene i de ulike fagene.

 

Hvordan kan PPT hjelpe mitt barn med lærevansker? 

PPT er en rådgivende tjeneste med et todelt mandat.

 

PPT skal 1): Hjelpe skoler med kompetanseutvikling, slik at de kan gi best mulig opplæring til alle elever.

 

2): PPT skal i noen saker også vurdere om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Her kan PPT f.eks. vurdere bruk av ulike tester for å avdekke mulige lærevansker. I disse sakene skal det utarbeides sakkyndig vurdering som tar stilling til hva slags opplæringstilbud som bør gis, ut fra hva som avdekkes gjennom utredningen. Det er skolen som skal gi elever opplæring og individuell hjelp. PPT kan bidra med utredning og råd om tiltak.

 

Publisert:

13.09.2024

Oppdatert:

13.12.2024 kl.10:19