Utdanning og kvalifisering er grunnlaget for blant annet språk, trygghet og velferd, og nøkkelen for å få innvandrere ut i arbeidslivet. Samtidig er deltakelse i utdanning og arbeid tett knyttet til deltakelse i andre deler av samfunnslivet.
Færre minoritetsspråklige barn i barnehagen
Bruk av barnehage blant minoritetsspråklige barn er et av flere mål på inkludering. Andelen minoritetsspråklige barn som går i barnehagen har sunket de siste årene, mens nesten alle ikke-minoritetsspråkelige barn går i barnehage. I Telemark gikk 93 % av minoritetsspråklige 5-åringer i barnehage i 2023, mot 99 % i 2017. Kilde: IMDi
Figur 1. Andel Andelen kan være over 100 % for utvalgte år som følge av feilregistrering av språkbakgrunn. For eksempel kan et barn med dansk som morsmål feilaktig ha blitt registrert som minoritetsspråklig. Dette kan medføre at antallet minoritetsspråklige blir større enn antallet med innvandrerbakgrunn i valgt område og dermed kan andelen bli høyere enn 100 %. minoritetsspråklige (grønt) og ikke-minoritetsspråklige (gult) 5-åringer som går i barnehage i Telemark. Kilde: IMDi
Fullføringsgrad i videregående opplæring
Andelen elever som fullfører videregående opplæring i Telemark innen seks år fra oppstart har steget jevnt blant både innvandrere og befolkningen som helhet siden 2006 (fig. 2). Kilde: SSB tabell 12971 og 13628 Siden 2006 har fullføringsgraden steget med rundt 12 prosentpoeng blant befolkningen som helhet, og 7 prosentpoeng blant innvandrere.
Andelen som fullfører videregående opplæring i løpet av seks år er betydelig lavere blant innvandrere enn i befolkningen som helhet. Blant innvandrere som startet i 2017 hadde 66 % fullført videregående opplæring innen 2023, mot 84 % av befolkningen som helhet.
Figur 2. Andel elever i Telemark som fullførte videregående opplæring innen seks år fra oppstart, fordelt på innvandrere og befolkningen som helhet. Året på x-aksen gjenspeiler oppstartsåret, slik at 2006 viser andelen som fullførte innen 2012 osv. Kilde: SSB tabell 12971 og 13628.
Les mer om videregående opplæring for voksne
En større andel innvandrere har kun grunnskole
I Telemark er andelen med høyere utdanning litt større blant innvandrere enn blant befolkningen for øvrig (fig. 3). Samtidig er andelen som kun har grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå høyere blant innvandrere (31 %) enn blant befolkningen for øvrig (20 %).
Figur 3. Høyeste utdanningsnivå hos innvandrere og befolkningen for øvrig i alderen 30 - 66 år i Telemark. 2020. Kilde: IMDi.
Andelen innvandrere mellom 16 og 25 år som verken var i utdanning eller arbeid i Telemark i 2019 var langt høyere (29 %) enn tilsvarende aldersgruppe i befolkningen unntatt innvandrere (13 %). Tall fra Vestfold og Telemark fylke i 2021 viser samme trend - utenforskapet var langt høyere blant innvandrere (26 %) enn befolkningen for øvrig (12 %). Kilde: IMDi
Les mer om fylkeskommunens opplæringstilbud
Les om fylkeskommunens integreringsarbeid
Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården