Leserommet handler om å ta lesegleden tilbake – sammen! Kampanjen gir lånerne en morsom og lavterskel inngang til å lese mer, samtidig som biblioteket får formidlet litteratur og markedsført sine tilbud.
- Påmelding innen 1. desember for bibliotekene som ønsker å delta.
- Fylkesbiblioteket leverer ferdig markedsføringsmateriell som dere enkelt kan tilpasse.
- Lav terskel for deltakelse – kampanjen bygger på tilbud og formidlingstiltakt til voksne dere allerede har.
Kampanjeperiode er 1. februar til 1. april.
Hvorfor Leserommet?
Lesing er sunt for både kropp og sinn – men mange opplever at mobilen stjeler oppmerksomheten. Med Leserommet vil vi gi voksne en lavterskel, motiverende og sosial måte å sette av tid til lesing på.
Vi har latt oss inspirere av treningssentrene: Når du er medlem, kan du delta på timer og få registrert treningen din. I Leserommet får lånerne et kryss for hver leseaktivitet – hjemme eller på biblioteket.

Slik fungerer kampanjen
- Aktivitetskort: Lånerne henter en brosjyre med aktivitetskort på biblioteket eller laster den ned fra nettet.
- Avkrysning: Hver gang de har vært «leseaktive», krysser låneren av i aktivitetskortet.
- Premier: Leverer lånerne kortet i løpet av kampanjen, er de med i trekningen av premier. Hvert kryss = ett lodd.
- Lokal tilpasning: Fylkesbiblioteket deler ferdige maler for brosjyre med stempelkort, markedsføringsmateriell og tekst til nettinformasjon. Bibliotekene kan tilpasse dette til egne aktiviteter og formidlingstiltak. Ta kontakt hvis du lurer på hvordan dette fungerer.
Eksempler på leseaktiviteter folkebibliotekene kan tilby
Dere bestemmer selv hvilke aktiviteter som teller. Bruk gjerne eksisterende formidlingstiltak eller prøv noe nytt! Eksempler:
- Leser ferdig en bok
- Deltar i bibliotekets lesesirkel
- Besøker et forfatterarrangement
- Leser en e-bok i BookBites
- Deler en leseopplevelse med #leserommet
- Etc.
Tips: Arranger en “lesetime” på biblioteket!
Flere bibliotek har hatt suksess med faste tider i uken for stillelesing, gjerne med kaffe, pledd og et eget område. Kanskje Leserommet er en god anledning til å prøve noe tilsvarende?
Se eksempler:
- Lesestund på Verdens bokdag – Deichman Lesestund på Verdens bokdag – Deichman.no
- Lillehammer leser – sammen på biblioteket Lillehammer leser – sammen på biblioteket! – Andre arrangement, Lillehammer – Hva skjer i Lillehammer og Gudbrandsdalen
- Dyplesning — Bergen Offentlige Bibliotek Dyplesning — Bergen Offentlige Bibliotek
Premier
Premiene organiseres og bekostes lokalt. Eksempler:
- Kinobilletter
- Gavekort hos lokale bokhandlere
- En halvtimes møte med ordføreren
- Lokale matskatter
- Eksklusive arrangement på biblioteket, for eksempel høytlesningsstund med boktips.
- Etc.
Hvorfor bli med?
- Lav terskel – krever få ressurser
- Økt synlighet – vi ordner markedsføringsmateriell
- Skreddersøm – dere kan tilpasse alt til egne arrangementer og formidlingstiltak
Påmelding er innen 1. desember. Dere melder dere på ved å sende en epost til: vibeke.stokka@telemarkfylke.no
Sammen skaper vi leseglede over hele fylket!
Har dere spørsmål eller ønsker sparring om hvordan dere kan gjennomføre kampanjen? Ta gjerne kontakt med Vibeke Stokka eller Karine Dalene – vi hjelper dere i gang.
Informasjonsmøte
Bli med på åpent informasjonsmøte om Leserommet onsdag 26. november kl. 9.00-10.00. Lenke til Teams-møte
Leserommets supersjanse
De fem bibliotekene med størst oppslutning sett mot innbyggertall, tilbys et forfatterbesøk med Helga Flatland. I kampanjeperioden frikjøper vi ekstra lisenser til Helga Flatlands nyeste bok i BookBites, slik at det er enklere å ta i bruk boka som utgangspunkt for arrangementer eller lesesirkler for de som ønsker det.
Kampanjen gjennomføres i samarbeid med Akershus, Buskerud og Østfold fylkesbibliotek.