Tilrettelegging
Tilpasset opplæring og tilrettelegging av opplæring skal i all hovedsak skje innenfor det ordinære opplæringstilbudet, og den enkelte skole har ulike tilretteleggingstiltak. Tilrettelegging kan for eksempel være at læreren nivådifferensierer opplæringa, at klassen styrkes med ekstra lærer i enkeltfag, at elever får tilbud om intensive kurs i enkelttema, eller at klassen deles i mindre grupper i enkelttema.
Hva skjer hvis tiltakene ikke fungerer?
Når tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for at du som elev får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal du henvises til pedagogisk psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). PP-tjenesten foretar en sakkyndig vurdering av ditt behov, og skolen iverksetter deretter spesialpedagogiske tiltak når dette er nødvendig. Elever som skal ha vurdering med karakter i et fag må vurderes i forhold til fagets totale læreplan.
Individuelt tilrettelagt opplæring
Du har rett til individuelt tilrettelagt opplæring hvis du ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Det må dokumenteres med en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
Hva er individuelt tilrettelagt opplæring?
Individuelt tilrettelagt opplæring kan gjelde i ett eller flere enkeltfag, men det kan også gjelde hele opplæringa. Opplæringen kan gis på flere måter, f.eks. ved:
- at du har andre opplæringsmål enn den ordinære læreplanen
- at en lærer eller assistent følger deg særskilt i klassen
- at opplæringa organiseres på en annen måte enn i ordinær klasse
- at du får særskilt tilpasset utstyr
På bakgrunn av den sakkyndige vurderinga fatter skolen et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Dette enkeltvedtaket skal si noe om innhold, omfang og organisering av opplæringen.
Individuelt tilrettelagt opplæring skal være tilpasset den enkeltes behov og kan være midlertidig. En eventuell overgang til ordinær opplæring skal sikres gjennom tett samarbeid mellom deg som elev og undervisningspersonalet.
Dersom det fattes et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, plikter skolen også å lage en individuell opplæringsplan (IOP) for hvordan opplæringen skal gjenneomføres.
En IOP har samme oppbygginga i progresjon som opplæringen for øvrig, med at de individuelle opplæringsmåla bygger på hverandre mot en realistisk sluttkompetanse. Den sakkyndige vurderingen og vedtaket beskriver målene for sluttkompetansen.
I ny opplæringslov har ikke kandidaten krav på mer opplæring når individuelle opplæringsmål er nådd. Det innebærer at vi vurder kompetansemålene ut fra målene eleven faktisk har i sin IOP.
Grunnlag/vilkår for å bruke lengre tid kan være for eksempel lengre fravær på grunn av akutt sykdom eller at de realistiske og individuelle målene ikke er nådd. Selv om man sikter seg inn på en sluttkompetanse på et lavere nivå, vil disse elevene fortsatt ha rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 5-1 andre ledd, og vil fortsatt ha rett til opplæring frem mot studie- eller yrkeskompetanse.
Særskilt språkopplæring
Dersom du har et annet morsmål enn norsk eller samisk så kan du ha rett til særskilt språkopplæring etter § 6-5. Det er kartleggingen i norsk som skjer når du starster i videregående opplæring som sier noe om du har rett til dette. Dersom kartleggingen viser at dine norskferdigheter ikke er gode nok så vil du få tilbud om forsterka opplæring i norsk til du er på et nivå som gjør at du kan følge den vanlige opplæringen.
Les mer om minoritetsspråklige elever
Alternative opplæringsarenaer
Alternative opplæringsarenaer defineres som arenaer for elever i videregående som ikke er i stand til å benytte seg av skolen som arena for sin opplæring.
NB. Dette er ikke et søkbart skoletilbud, men en tilrettelegging for elever som allerede er i videregående opplæring.
Ta kontakt med rådgiver på skolen din for mer informasjon og hjelp til å melde om behov for alternativ opplæringsarena.
De alternative opplæringsarenaene i Telemark er:
- SMI-skolen - Telemark fylkeskommune
- Kompetansesenteret - Telemark fylkeskommune
- Voksenopplæring Pluss (VO+) - Telemark fylkeskommune
Tilrettelagt transport
TT-ordningen er et transporttilbud til personer som på grunn av sterk og varig forflytningshemming- og/eller orienteringshemming, ikke kan benytte ordinær kollektivtransport.
Informasjon om TT-ordningen og om hvordan du søker finner du her
www.vtfk.no/tt-ordning
Fritak
I videregående opplæring kan en ikke ha fritak for vurdering i enkeltfag og fremdeles få vitnemål, slik det er i grunnskolen, med noen unntak:
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i sidemål
- du kan ha rett til fritak fra opplæring i sidemål
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i kroppsøving
- du kan ha rett til fritak fra opplæring i kroppsøving
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i andre fremmedspråk
Dersom du har spørsmål til disse fritakene, ta kontakt med skolen din.
De fleste fritakene søker du nå om i Visma InSchool.
Du må følge ordinær undervisning i faget til søknaden er innvilget. Du kan søke om fritak fra/for:
Vurdering med karakter i kroppsøving
Elever har rett til fritak fra vurdering med karakter i faget kroppsøving dersom den tilpassa opplæringa eleven får etter opplæringslova § 11-1, ikke kan vurderes med karakter. Kommunen eller fylkeskommunen avgjør søknader om fritak.
(Forskrift til opplæringslova § 9-23)
For å søke om fritak kreves det at gyldig dokumentasjon er vedlagt, eller er levert inn tidligere. Den skal være av nyere dato og årsaken til søknad om fritak skal komme tydelig fram. Sakkyndig kan være lege, psykolog, spesialpedagog eller fra PPT.
Opplæring i kroppsøving
Du må legge fram uttalelse fra lege som dokumenterer hvorfor opplæringen er til skade for deg, og at tilrettelagt opplæring ikke er mulig.
Det skal være en svært høy terskel for at opplæringen ikke kan tilrettelegges på en slik måte at dette vilkåret er oppfylt. Legeerklæring vil ikke automatisk føre til fritak (Forskrift til opplæringslova § 5-10).
Vurdering med karakter i et av de norske skriftspråka
For å søke om fritak kreves det at gyldig dokumentasjon er vedlagt, eller er levert inn tidligere. Den skal være av nyere dato og årsaken til søknad om fritak skal komme tydelig fram. Sakkyndig kan være lege, psykolog, spesialpedagog eller fra PPT. Elever som hadde rett til fritak fra opplæring i et av de norske skriftspråka på 8. til 10. trinn etter § 1-11, har rett til fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål i videregående opplæring.
Ett av kravene må være oppfylt for å få fritak fra vurdering med karakter (Forskrift til opplæringslova § 9-21
Opplæring i fremmedspråk for å ta privatisteksamen i morsmål
I videregående opplæring kan du ha rett til fritak fra opplæring i fremmedspråk for å ta privatisteksamen i morsmål (Fritak fra vurdering med karakter i fremmedspråk §9-22).
Husk at du må følge ordinær undervisning i faget til søknaden er innvilget. Vi anbefaler at du sender inn denne søknaden sammen med rådgiver på skolen din slik at du får korrekt informasjon om valg av språknivå.
Dersom søknaden din innvilges, har du selv ansvar for å melde deg opp til privatisteksamen i morsmålet ditt, både skriftlig og muntlig. Dette må du gjøre i løpet av videregående opplæring, men privatisteksamen må avlegges på høsten. Dette tilbudet gis kun én gang.
Dersom du velger å avlegge privatisteksamen i morsmål på våren, vil du anses som ordinær privatist og ikke få ettergitt betalingsavgift.
Hvordan melder du deg opp til privatisteksamen?
Oppmelding til privatisteksamen gjør du i Privatisportalen.
Frist for oppmelding er 15. september for høsteksamen.
Du skal ikke betale eksamensavgiften dersom du har gjort avtale med skolen din. Gå ut av programmet når du kommer til betalingsbildet i Privatistportalen.
Eksamenskontoret vil ettergi eksamensavgiften for elever som har avtale med skolen sin.
Slik søker du
Klikk her for å søke om fritak fra opplæring i fremmedspråk
Tidligere beståtte fag
For å få fritak må du ha bestått faget.
Hvis faget er tatt ved privatskole eller utenfor Telemark, må kompetansebevis med signatur og stempel legges ved søknaden