Gode råd for bruk av kunstig intelligens
Her finner du fem gode råd for bruk av KI i læringsarbeid, både som ledere, lærere, elever, lærlinger og andre med tilknytning til Telemark fylkeskommune.
- Bruk kun godkjente KI-tjenester. Tjenester med kunstig intelligens behandler ofte opplysninger om brukeren og det som legges inn i tjenesten. I læringsarbeidet skal både elever, lærlinger og lærere kun bruke digitale læringsressurser/tjenester med KI som er godkjent for bruk ved skoler i Telemark fylkeskommune.
- Husk å ivareta personvernet når du bruker KI-tjenester. Ikke del informasjon om deg selv eller andre. Elevtekster og saksutredninger er to eksempler på personopplysninger. Husk at bilder også kan være en personopplysning dersom bildet er av personer som kan gjenkjennes.
- Skaff deg kunnskap om hva du kan og ikke kan bruke generativ KI til. Du kan lese mer om hva Hugin og andre KI-tjenester kan, og ikke kan, brukes til på fylkeskommunens hjemmeside: Hugin
- Vær åpen om når du har brukt generativ KI. Vis gjerne instruksjonen(e) du har brukt og del gjerne tanker og refleksjoner om resultatet med andre. Mer om dette kan du lese på Kildekompasset sine nettsider.
- Vurder alltid bruken av KI før du løser en oppgave. Er KI et hensiktsmessig verktøy for arbeidet som skal gjøres eller oppgaven som skal løses? Hvorfor, hvordan og når kan generativ KI være læringsfremmende? Avtal med elever/lærlinger før de starter, hvordan de kan bruke KI i sitt læringsarbeid. God dialog mellom lærer og elev er med på å bygge tillit.
-
Du kan lese flere råd om kunstig intelligens i skolen på Utdanningsdirektoratet sine sider.
Gode råd for bruk av kunstig intelligens i opplæringen

Illustrasjon: Veileder som beskriver fem gode råd for bruk av kunstig intelligens i opplæringen.
Hvorfor bruke kunstig intelligens
Før du bestemmer deg for å bruke kunstig intelligens, bør du først tenke på hvorfor kunstig intelligens kan være et godt verktøy for å løse oppgaven.
Bruk verbene i kompetansemålene som "utforske", "drøfte" eller "sammenligne", for å finne ut om og eventuelt hvordan KI kan være et nyttig verktøy i læringsarbeidet.
Du kan lese mer om verbene i læreplanen her
Hvordan bruke kunstig intelligens
Del dine tanker i åpne samtaler om hvordan KI kan være en del av læringsprosessen. Gjennom samarbeid og kommunikasjon mellom elever og lærere, kan dere sammen finne ut når og hvordan KI passer best til å forbedre læringen og gjøre den mer tilpasset for alle. Når du vet hvorfor du vil bruke KI, blir det lettere å se hvordan KI-verktøy kan hjelpe deg.
Her er noen ideer til hvordan KI kan støtte læring
•Få ideer: Bruk KI til å komme opp med nye ideer eller til å lage et utkast.
•Finn inspirasjon: La KI gi deg inspirasjon når du står fast.
•Be om forklaringer: Spør KI om å forklare noe du ikke forstår helt.
•Oppsummer tekster: La KI lage korte oppsummeringer av lange tekster.
•Forenkle språket: Bruk KI til å gjøre kompliserte tekster enklere å lese.
•Se eksempler: Få KI til å lage eksempeltekster for deg.
Når du bruker kunstig intelligens (KI), er det viktig å huske at det er du som bestemmer hva som er riktig og galt og at du har ansvar for at informasjonen du velger å dele med andre er korrekt.
Når kan vi bruke kunstig intelligens
Når en er blitt enige om at KI kan være et læringsfremmende verktøy for å løse en oppgave, er det lurt å bli enige om når en skal bruke KI i prosessen:
•KI i forarbeid: For eksempel for å lage disposisjon, få inspirasjon, lage modelltekster (eksempeltekster) for diskusjon eller lignende.
•KI underveis: For eksempel for å undersøke forståelsen av et tema, eller å la elever jobbe sammen om å skape tekst og finne svar ved hjelp av KI-verktøy
•KI i etterarbeid: For eksempel å formulere en instruktsjon for å få KI-verktøy til å generere spørsmål basert på temaet man har jobbet med.
Husk at det å bruke en elevbesvarelse i en KI-tjeneste kan være en personopplysning.
«Dagens elever vil møte et samfunn og et arbeidsliv der teknologien stadig endres, for eksempel med et større innslag av kunstig intelligens. Elevene må få kjennskap til teknologiens muligheter og begrensninger, og ikke minst etiske problemstillinger. Dette forutsetter at skoleeiere og skoler kjenner til konsekvensene som teknologien får for opplæringen.»
- Regjeringen og KS felles strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage, 2023-2030
Råd til eleven, læreren og skolelederen
Noen råd til eleven, lærlingen og studenten
KI som sparringspartner.
- Som elev kan du bruke KI som en sparringspartner, men pass på at KI ikke blir et verktøy som gjør jobben for deg. La KI hjelpe deg med å forstå oppgavetekster bedre og gi forslag til hvordan du kan strukturere oppgavene dine. På denne måten blir KI din personlige assistent som gir deg raske tilbakemeldinger, spesielt når læreren ikke er tilgjengelig.
Vurder svarene du får.
- Språkmodeller lager språk, de presenterer ikke fakta. En språkmodell kan være feilinformert. Det betyr at svaret den gir deg kan være farget av informasjonen den har fått tidligere, og gi deg gale og diskriminerende svar. Du må bruke andre kilder til informasjon for å sjekke at den informasjonen du har fått av KI, er riktig.
Husk kildehenvisning.
- Husk at du må forklare hvordan du har brukt KI i kildehenvisningen.
- Du kan lese mer om kildehenvisning ved bruk av KI på Kildekompasset sine nettsider.
Del erfaringer.
- De andre i klassen kan sitte på verdifull erfaring med bruk av KI. Samarbeid og ta initiativ til å snakke om hvordan dere bruker KI i læringsarbeidet, og ta gjerne læreren med i diskusjonen.
Noen råd til læreren
Gjør deg kjent med ulike typer KI - verktøy for å forbedre undervisningen. Når du bruker KI-verktøy på en etisk og bevisst måte, kan det bidra til variert og tilpasset opplæring i klasserommet.
- Snakk med eleven, lærlingen eller studenten: Gjennom dialog med eleven, lærlingen eller studenten kan dere finne ut hvordan KI kan brukes i læringsarbeidet. Hvis KI ikke passer for å løse en oppgave, kan samtalen hjelpe elevene med å forstå teknologiens fordeler og ulemper bedre.
- Bruk godkjente verktøy: Bruk bare KI-verktøy som skolen eller fylkeskommunen har godkjent.
- Utforsk KI-verktøy: Bruk KI-verktøyene jevnlig for å bli tryggere på bruken av dem. Det vil hjelpe deg med å kunne vurdere hva KI-verktøyet egner seg best til.
- Lag gode ledetekster: Øv deg på å lage gode ledetekster til KI-verktøyene. Skaff deg kunnskap om hvordan teknologien fungerer ved å utforske hva som skjer dersom du endrer ledetekstene.
- Personvern: For å ivareta elevenes personvern, er det viktig at du ikke laster opp elevbesvarelser i et KI-verktøy.
- KI til vurdering av elevens bruk av KI: KI skal ikke brukes for å sjekke om elever har brukt KI fordi teknologien pr. i dag ikke er nøyaktig nok.
Noen råd til skolelederen
Som skoleleder bør du ha god kunnskap om kunstig intelligens (KI) og hvordan det påvirker både lærere og elever. Her er noen enkle råd for å håndtere bruken av KI på din skole:
- Godkjente KI-verktøy: Finn ut hvilke KI-verktøy som er godkjent av fylkeskommunen. Oppdatert oversikt finner du her: Hugin
- Bruk og utforsk KI-verktøy selv: Bruk de KI-verktøyene du har tilgang til regelmessig. Å bruke teknologien hjelper deg til å forstå den bedre.
- Respekter reglene for bruk av KI: Ikke bruk KI til å lage grunnlag for viktige beslutninger, f.eks enkeltvedtak, som kan inneholde personopplysninger. Vær nysgjerrig på hvorfor noen verktøy ikke er tillatt, og utforsk grunnene til det.
- Støtt lærerne: Hjelp lærerne ved å støtte utviklingen deres og ha samtaler om fordeler og ulemper med bruk av KI i opplæringen.
Du kan også bruke KS sin veileder for å få oversikt over viktige temaer om KI i skolen. KS sin veileder for kunstig intelligens i digitale læringsressurser og fagsystem gir skoleledere en oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet til bruk av ressurser med kunstig intelligens, i undervisningspraksis og læring. https://www.ks.no/fagomrader/digitalisering/felleslosninger/skolesec/nasjonal-dpia-for-kunstig-intelligens/
KI og eksamen
Eksamen i videregående- og fagskole har flere formål. Den skal gi informasjon om kandidatens kompetanse ved slutten av opplæringen i faget, den gir en mulighet for å bli vurdert av en ekstern sensor, og den gir grunnlag for opptak til videre utdanning. For å sikre at eksamen er trygg og rettferdig, er det ikke tillat med KI-verktøy på sentralt gitt eksamen.
Det gjelder:
- nettbaserte og installerte KI-programmer, installasjonsfiler og modellfiler
- nettbaserte hjelpemidler som ikke finnes på eksamenssiden https://eksamen.telemarkfylke.no/
- alle former for kommunikasjon med andre, både fysisk og digitalt
- i norsk og språkfag er ikke oversettelsesprogrammer tillatt
Kandidaten er selv ansvarlig for:
- å ikke ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
- å kun bruke godkjente hjelpemidler
- å bruke riktig nettverk under eksamen
- å følge reglene for riktig kildehenvisning. Dersom kandidaten bruker materiale som er skapt av KI før eksamen i besvarelsen sin, må den også inneholde kildehenvisning
Kontroll ved eksamen
Nå kan man bruke programmer med KI uten å være koblet til internett. Derfor er det ikke nok å bare stenge av nettilkoblingen under eksamen. Med stadig bedre hjelpemidler blir det også vanskeligere å sikre at eksamener er trygge og rettferdige. Telemark fylkeskommune har økt vaktholdet i eksamenslokalene og gitt eksamensvaktene opplæring i hvordan de kan oppdage ulovlig bruk av hjelpemidler. Både før og under eksamen, og når eksamensbesvarelsene skal sensureres, tas det stikkprøver:
- bruk av internett vil bli logget, og kan bli kontrollert under eller etter eksamen
- ved mistanke om juks kan kandidaten bli bedt om å vise innholdet på sin datamaskin før eksamen, under eksamen eller etter at eksamen er avsluttet
- tilfeldige kandidater trekkes ut til stikkprøver. Hvis kandidaten nekter å vise innholdet, blir dette regnet som forsøk på juks
- hvis det er ulovlige programmer eller filer på maskinen, regnes det som forsøk på juks
Konsekvenser av juks eller forsøk på juks
- eksamen i faget blir annullert
- kandidaten mister standpunktkarakteren i faget (hvis du er elev)
- kandidaten må vente minst ett år før hen kan ta ny eksamen i faget
Utvikling og bruk av kunstig intelligens i Telemark fylkeskommune skal være i tråd med målsetningene i ny nasjonal digitaliseringsstrategi, og strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole, samt erklæring om inkluderende og bærekraftig KI. Ved å bruke disse strategiene og erklæringen som bakgrunnsteppe for KI-veilederen, kan vi også bidra til å nå målsetningene i Telemarksplanen - 2024-2028