Med mål om å feire fortiden og forme fremtiden er et bredt spekter av aktører samlet i Kragerø for å markere at det er 10 år siden Liv og røre for grunnskolen ble startet opp. Plasseringen av jubileet er ikke tilfeldig, det var nemlig i Kragerø programmet hadde sin spede begynnelse gjennom en pilot på skolene i Kragerø.
- Det har vært ti begivenhetsrike år. Programmet har vokst fra piloten det første året, og det er nå 15 kommuner som har fått opplæring i modellen, sier leder Guro Høydal som gleder seg til å markere dagen i Kragerø.
Jubileumsfeiringen blir ledet av 8. klassingene Eirik Kivle Nilsen og Tuva Eggum, fra Kragerø skole.

En mer aktiv skolehverdag
I ti år har Liv og røre vært en sentral satsing i regi av Telemark fylkeskommune. Programmet gir elever i grunnskolen en mer aktiv og inkluderende skolehverdag, med hovedvekt på undervisningsmetoden fysisk aktiv læring (FAL). FAL er en undervisningsform der elever lærer gjennom fysisk aktivitet i stedet for tradisjonell klasseromsundervisning. Metoden brukes som en variasjon i undervisningen.
Kosthold og matglede i skole og SFO, og tverrfaglig samarbeid med skole- og tannhelsetjenesten er to andre viktige komponenter i Liv og røre-modellen. Målet er å fremme helse, trivsel og inkludering som grunnlag for læring og livsmestring.
«- Det er viktig å få frem at Liv og røre ikke bare handler om tiltak. Det handler om mennesker.»
- Guro Høydal, leder for Liv og røre
- Det er viktig å få frem at Liv og røre ikke bare handler om tiltak. Det handler om mennesker. Det handler om alle de som har trodd på ideen, som har utfordret den, og løftet den videre. Og ikke minst så handler det om alle barna som trenger en mer aktiv skolehverdag, hvor ulike øvelser gir et kjærkomment avbrekk fra det å sitte stille, sier Høydal.
Kan vise til gode resultater
Forskningen som Universitetet i Sørøst-Norge har gjennomført i ungdomsskolen viser at Liv og røre fører til mange helsebringende fordeler. Resultatene viser at det gir bedre trivsel og velvære, bedre helserelatert livskvalitet blant jentene, mer skolebasert fysisk aktivitet, bedre fysisk form og mer sosiale og inkluderende skolemåltider. Nylig forskning viser at elevene får bedre trivsel, økt motivasjon og mer fysisk og kognitiv aktivitet. Lærerne og elever sier også at de opplever bedre relasjoner til andre på skolen, og tradisjonelle rammer for undervisning brytes opp til det beste for elevene.
«Selv om Norge ligger foran de fleste europeiske land når det kommer til fysisk aktiv læring er det enda en vei å gå, og Telemark kan med Liv og røre vise veien»
- Mathias Brekke Mandelid, førsteamanuensis ved USN
Gjennom samarbeid med kommuner og skoler har programmet nådd ut til både elever, lærere og foresatte i 15 Telemarkskommuner.
Liv og røre har bredt seg utover fylket
Med støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør og Sparebankstiftelsen DNB har Liv og røre kunnet vokse, og flere kommuner i både Telemark og Vestfold har kunnet bli med.
Etter suksessen i grunnskolen ble Liv og røre i barnehager også utviklet, og er hittil implementert i åtte kommuner i Telemark. Det er også utviklet en pilot for Liv og røre på helse- og oppvekstfag ved våre egne videregående skoler. Fem skoler i Vestfold og tre skoler i Telemark er nå med.
- Liv og røre har gjennom 10 år satt folkehelse, trivsel og bevegelse på dagsorden i skolene våre, og nå er vi et forbilde for andre fylker. Jeg er stolt av det arbeidet som er lagt ned, og at Telemark viser hvordan små grep i skolene våre kan gi stor effekt gjennom mer aktivitet, mer glede og mer læring, sier fylkesordfører Sven Tore Løkslid.
Takk til alle som har bidratt til at Liv og røre har blitt til et av de største tiltakene innenfor helsefremmende oppvekst i fylket. Takk til kommuneadministrasjonene som legger til rette, og takk til alle rektorer og lærere for den viktige jobben dere gjør hver dag.