Telemarksplanen 2024-2028 er Regional planstrategi

Prosessen med å lage ny Regional planstrategi for Telemark startet for fullt til høsten 2023 etter at det nye fylkestinget var på plass.

Fylkestinget besluttet å kalle Regional planstrategi for Telemarksplanen i sitt møte 28. februar 2024.

Arbeidet med å lage ny Telemarksplan for de neste fire årene er godt i gang. Trinnene planprosessen er visualisert i egen pdf som du kan se og lese her.

Hva skal Telemarksplanen løse?

Telemarksplanen skal redegjøre for de viktigste regionale utviklingstrekk og utfordringer, vurdere langsiktige utviklingsmuligheter for så å ta stilling til satsingsområder for fylket.

Telemarksplanen er fylkeskommunens overordnede styringsdokument, og beskriver ønsket retning på samfunnsutviklingen i Telemark.

En ny Regional planstrategi skal i henhold til plan- og bygningsloven vedtas av det nye fylkestinget innen utgangen av 2024. Dette er de folkevalgtes strategi for utviklingen av Telemark fylke i valgperioden.

Planen skal beskrive utviklingstrender i fylket, definere ønsket samfunnsutvikling og redegjøre for hva samfunnsaktører i Telemark må gjøre for å oppnå denne. I tillegg skal planen inneholde en vurdering av hvilke planer vi har behov for i fylket.

Utgangspunktet er dagens situasjon og utfordringer i Telemark, Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023-2027 skal sammen med kunnskapsgrunnlaget legges til grunn for de politiske prioriteringene.

Gjeldende Regional planstrategi for Vestfold og Telemark ble vedtatt i fylkestinget 15. desember 2020 i sak 166/20.

Involvering og medvirkning gjennom 2024

Utarbeidelse av strategien vil skje i tett samspill med Telemarkssamfunnet. I tillegg til innspillskonferansen 30. mai 2023, var kunnskapsgrunnlaget og nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging tema for regionalt planforum 22. november 2023. Her deltok representanter fra kommunene og statlig sektor.

Fra februar til mai 2024 legger vi opp til å orientere om Telemarksplanen i fylkets fire regionråd. Hensikten er både å orientere om prosessen, og få innspill til Telemarksplanen.

Torsdag 21. mars gjennomfører politisk ledelse kommunedialog hvor alle folkevalgte i de 17 kommunene er invitert. Temaet er kunnskapsgrunnlaget og de politiske diskusjonene som har vært i fylkesting, fylkeskommunale råd- og hovedutvalg.

Hensikten er å få innspill til den politiske retningen i Telemarksplanen. Innspillene skal brukes i det siste verkstedet som gjennomføres i fylkestinget 24. april 2024.

Høring av Telemarksplanen

Det legges opp til at fylkestinget vedtar å sende Telemarksplanen på høring 12. juni 2024.

I juni 2024 inviteres folkevalgte i kommunene, ledere i kommunene, statlig sektor, næringsliv og frivillighet til høringskonferansen  hvor temaet er planforslaget.

Hensikten med dagen er både å få innspill til Telemarksplanen og vise deltakerne planforslaget slik at de kan komme med sine innspill i den formelle høringen.

Høringsfristen er 20. september 2024.

I etterkant av høringsperioden vil fylkesdirektøren vurdere alle innspillene. Når alle innspillene er vurdert blir endelig forslag til Telemarksplanen bli behandlet i alle råd og utvalg i november og desember 2024.

Fylkestinget vedtar planen i desember 2024.

Gjennomførte og kommende politiske verksteder

For folkevalgte i fylkeskommunen ble det første verkstedet gjennomført på folkevalgtopplæringen 16. januar 2024.

I slutten av januar og starten av februar ble det gjennomført verksteder med de fire hovedutvalgene og de tre rådene. Du kan lese innspillene fra verkstedene her.

I møterekke to ble oppstartssaken om Telemarksplanen behandlet av fylkestinget, fylkesutvalget, alle hovedutvalgene og rådene. Saken ble endelig vedtatt i fylkestinget i februar 2024. Du kan lese mer om saksbehandlingen på fylkestingssak PS 1/24 her.

I april gjennomføres det siste politiske verkstedet i fylkestinget. Etter dette skal høringsforslaget til Telemarksplanen behandles i alle råd og utvalg i mai og juni 2024, før fylkestinget fatter vedtak om å sende Telemarksplanen på høring 12. juni 2024.

Kunnskap om Telemark

Kunnskap om Telemark og Folkehelsa i Telemark ligger til grunn for politiske samtaler om retningsvalg i Telemarksplanen. Det finnes mer detaljert statistikk her.

Det ble arrangert en innspillskonferansen i Bø den 30. mai hvor fylkeskommunen inviterte kommuner, næringsliv, frivillighet, statlige virksomheter og universitet i det nye fylke til å gi innspill til styrker og utfordringer i Telemark? Mer informasjon om konferansen finner du her.

26.09.2023

19.03.2024 kl.12:14

Tom Omnes Lia
Rådgiver