Med slagordet «Feire fortiden, forme fremtiden» samlet Liv og røre; kommunalsjefer og andre ledere, kommuneansvarlige, rektorer, og ambassadører fra kommunene, samarbeidspartnere, politikere, forskningsmiljø og andre ildsjeler. Markeringen fant sted i Kragerø, stedet der det hele startet som pilotprosjekt i 2015. Nå, ti år senere, har programmet vokst til å omfatte 15 kommuner og tusenvis av elever i fylket.
Personlig hilsen fra kunnskapsministeren
Både ordfører i Kragerø, Charlotte Therkelsen og fylkesordfører Sven Tore Løkslid ønsket velkommen, før kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun gratulerte Liv og røre med 10 år.
Tekstet film fra Nessa Nordtun?
Positive forskningsresultater
Universitetet i Sørøst-Norge har gitt oss betydningsfulle og positive resultater.
Liv og røre i grunnskole fører til:
- bedre trivsel og velvære
- bedre helserelatert livsvalitet blant jengene
- mer skolebasert fysisk aktivitet
- bedre fysisk form
- mer sosiale og inkluderende skolemåltider
Vi vet også at elevene får:
- bedre trivsel
- økt motivasjon
- mer fysisk og kognitiv aktivitet
Lærerne og elever opplever bedre relasjoner til andre på skolen, og tradisjonelle rammer for undervisning brytes opp til det beste for elevene.
Kronikk: Skolevegring kan møtes med fysisk aktiv læring
«I fysisk aktiv læring må elevenes fysiske aktivitetsnivå følge undervisningens intensjoner, ikke motsatt! Fysisk aktiv læring handler ikke om å implementere noe nytt, men skape bevissthet rundt mulighetene fysisk aktiv og praktisk undervisning kan gi til fremtidens skole»
- Jan-Michael Johansen, xx, Universitetet i Sørøst-Norge
Ole Petter Hjelle holdt også et inspirerende foredrag om hvordan hjernen vår påvirkes av fysisk aktivitet. Resultatene er utelukkende positive;
«Hjernen er det organet som påvirkes mest i positiv retning når vi beveger oss»
- Ole Petter Hjelle, lege
I løpet av dagen fikk også deltakerne en økt med undervisningsmetoden fysisk aktiv læring, i strålende solskinn, ledet av ambassadører fra Telemarksskoler.
«Liv og røre har gått fra prosjekt til praksis. Det har blitt en del av kulturen vår på skolen»
- Tommy Rugseth, Liv og røre ambassadør, Helle skole
Lokale markeringer og jubileumsmateriell
I uke 40 inviteres Liv og røre skoler i hele fylket til å markere ti-årsjubilanten, lokalt på egen skole. Skolene har fått anledningen til å slippe kreativiteten løs, men det er gitt flere tips gjennom denne plakaten (sett inn lenke).
Jubileumsmateriell
I tilknytning til jubileet ble det også laget to plakater for å inspirere til mer fysisk aktiv læring og fysisk aktivitet i skolehverdagen.
Plakaten med 5-minuttere – avbrekk fra stillesitting inneholder 14 ulike avbrekk. 5-minutteren kan gjøres både faglig og ikke faglig, kan gjennomføres både ute og inne, og passer for hele grunnskolen. Slike avbrekk kan være fine og gjennomføre med klassen i dobbelttimer, men også ved andre anledninger, når elevene har behov for et avbrekk.
Sette inn et sitat fra elevene om hva de synes om 5-minutteren.
Plakaten Bli med på en FAL-økt! inneholder en video som viser hvordan lærer Monica gjennomfører en fysisk aktiv læringsøkt med sin klasse. Hensikten med denne videoen er å vise metoden, så kan økten tilpasses til bruk i ulike fag og ulike trinn.
«Jeg opplever at undervisningsmetoden fysisk aktiv læring bidrar til bedre konsentrasjon hos elevene, og at de samarbeider bedre på tvers av klassen. Dette er med på å skape et godt klassemiljø» - Monica Sundbø, ambassadør, Kragerø skole
Tusen takk til elever og lærer ved Kragerø skole som gjorde jubileumsmateriellet mulig.
Ta gjerne en utskrift av plakatene, og heng dem opp i eget klasserom.
Følg oss gjerne videre!
Les mer om Liv og røre her, og følg oss gjerne på Facebook.