Bakgrunnen for "Skiensmodellen" er at vi så elevene våre hadde forskjellig utgangspunkt og forskjellig fokus, og derfor ønsket vi å gi dem mulighet til å velge retning utfra interesser og fremtidsplaner.
Fordi mange ikke vet helt hva de vil når de starter på musikklinjen har vi valgt å vente med fordypningene til andre og tredje klasse. Da har elevene erfart hva det vil si å gå på musikk, og de har funnet ut hva de trives aller best med.
Vi føler oss sikre på at dette prosjektet vil gi elevene våre mer ro i skolehverdagen, og at de vil lære mer.
De tre fordypningene
Elevene har fått velge fordypning innen en av tre retninger:
Timetallet i de 3 fordypningsvalgene er litt forskjellig. Dette er fordi alle skal ha instrumentalundervisning, kor, samspill og gehørtrening, uavhengig av retning de har valgt.
I VG3 har vi tatt en time fra faget Instruksjon og ledelse til fordypningen.
I tillegg til undervisning får elevene en veileder som hjelper dem å sette seg mål, å planlegge og strukturere arbeidet. Noen av fordypningstimene består av selvstendig arbeid uten lærer.
Uavhengig av fordypning får man fullstendig vitnemål og generell studiekompetanse.
Det er mulig å bytte fordypning mellom 2. og 3. klasse, selv om det beste er å gjennomføre med samme over 2 år. Innholdet i fagene som er redusert er satt sammen slik at det skal være mulig å bytte skole underveis i løpet.
Programfag VG2
Programfag VG3
Programfag VG2 - Detaljert
Programfag VG3 - Detaljert