Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Informasjonsteknologi og medieproduksjon passer for deg som liker å jobbe praktisk på PC, som er interessert i teknologi, programmering, design, foto, film, gaming og ulike former for kommunikasjon.
Elev som jobber med arduino
Foto: Dag Jenssen

Informasjonsteknologi og medieproduksjon er et yrkesfaglig utdanningsprogram som gir deg kompetanse og praktiske ferdigheter i kommunikasjon og teknologi. IT-bransjen er i stor vekst, og mennesker med utdannelse innenfor drift og utvikling vil bli ettertraktet i fremtidens arbeidsmarked. Etter to år på skolebenken og to år i lære får du fagbrev.

Vg1

Vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon er et praktisk og kreativt fagområde. I programfagene produksjon og historiefortelling, teknologiforståelse og konseptutvikling og programmering lærer du både hvordan ulik teknologi fungerer og hvordan du kan bruke den til å skape ulike digitale og fysiske produkter. Som elev på vg1 får du blant annet arbeide med interaksjonsdesign, grafisk design, programmering, foto og film. 

Vg2 Informasjonsteknologi

Etter vg1 kan du på Porsgrunn videregående skole velge Vg2-løpet Informasjonsteknologi. På vg2 lærer du om utvikling, drift- og brukerstøtte.  I utviklerfaget jobber du med programmering blant annet i Python. Driftsfaget innebærer blant annet arbeid med oppsett og konfigurasjon av nettverks- og serverløsninger. Faget brukerstøtte forbereder deg på å møte kunder og brukere og bistå dem med små og store dataproblemer. Vg2 Informasjonsteknologi leder til mulighet for lærlingplass i IT-driftsfaget eller IT-utviklerfaget. 

 

Vg2 Medieproduksjon tilbys ikke i Telemark.  

 

Hvordan er det å være lærling etter å ha gått på IM?

sondre.jpg

Sondre Haugom – lærling i IT-utviklerfaget i Telemark fylkeskommune.

Sondre Haugom begynte på IM høsten 2023. Etter vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon fortsatte han på vg2 informasjonsteknologi her i Porsgrunn. Sondre valgte å søke læreplass innen IT-utviklerfaget, som sammen med IT-driftsfaget er en av de to veiene man kan gå etter vg2 informasjonsteknologi.

Hva jobber du med?

Jeg jobber som IT-utviklerlærling i Telemark fylkeskommune. Her jobber jeg med ulike teknologiske løsninger for fylket, men akkurat nå er mye av arbeidet mitt knyttet til kunstig intelligens (KI). Jeg utvikler egne løsninger, blant annet ulike chatagenter og ser på nye muligheter vi har innen KI.

Som utvikler arbeider jeg mye med programmering, men vi er også innom mange andre relevante arbeidsoppgaver. Vi må sette oss inn i ny teknologi, samtidig som det er viktig å beherske den teknologien vi allerede bruker, og bidra til å hjelpe andre med dette.

På fylkeshuset jobber vi med flere forskjellige programmeringsspråk, og de vi bruker mest er JavaScript, Svelte, Python og TypeScript. Av disse fire språkene lærte jeg to på skolen, mens de andre har jeg blitt kjent med i løpet av arbeidstiden min. Dette er språk man ofte møter videre i arbeidslivet.

En av de større løsningene vi utvikler her er Hugin – en KI-tjeneste laget av utviklingsteamet på fylkeshuset. Dette er en tjeneste som stadig blir oppdatert, og jeg er aktivt med på å videreutvikle den. Siden KI-feltet utvikler seg så raskt, jobber vi kontinuerlig for å forbedre tjenesten slik at brukerne våre får en god opplevelse. 

Hvordan var overgangen fra skole til læretid?

Overgangen fra skole til læretid var et ganske stort øyeblikk for meg. Jeg følte meg klar for å prøve noe nytt og ønsket å utfordre meg selv mer. Det var nye rutiner og en annerledes arbeidshverdag som gjorde overgangen både interessant og utfordrende. Det viktigste for meg har vært å tilpasse meg gradvis, og ta én ting om gangen, i stedet for å prøve å mestre alt på én gang.

Hva er det beste med jobben din?

Det aller beste med jobben min er at det alltid finnes spennende oppgaver å arbeide med, og at jeg får samarbeide med mange flinke kolleger. Det er også stadig nye oppgaver som skal løses, fra store prosjekter til mindre oppdrag. Dette gir mye variasjon i arbeidsdagen og gir meg erfaring med mange ulike typer arbeidsoppgaver.

Hvorfor valgte du å søke IM den gangen du søkte på vgs.?

Da jeg skulle velge linje til videregående, fikk jeg god hjelp til å finne ut av hva jeg ville og hvilke muligheter jeg hadde. Jeg tenkte mye igjennom hva jeg likte å holde på med fra før, og valgte ut fra det. Man vet aldri helt hva slags jobbmuligheter man får, eller hva man egentlig ønsker å bli når man begynner på en utdanning, men jeg bestemte meg for å ta sjansen og se om dette var noe for meg.

nrk_joel.png

Joel Waag - lærling i innholdsproduksjonsfaget hos NRK

Joel Waag begynte på IM høsten 2021. Etter vg1 i Porsgrunn flyttet han til Horten for å gå vg2 medieproduksjon, og høsten 2024 begynte han som lærling i innholdsproduksjonsfaget hos NRK i Porsgrunn.

Hva jobber du med?

Jeg jobber som videojournalist, som begår ut på å finne potensielle saker, researche, avtale intervjuer, ta video/stills, redigere TV saker og å lese inn «blokker» som er «voiceovers» på TV saker. I NRK så har vi tre grupper, som kalles direkte, planlagt og ung visuell. Direkte innbærer å jobbe med saker som skal ut i løpet av en eller to dager, og når skjer noe «breaking», som en kollisjon på E18 eller at noen blir savnet på Gaustatoppen. I planlagt så jobber vi med mer tid på oss, tid til å gå enda mer grundig i saken før den publiseres. Ung visuell handler om å treffe de unge med saker som interesserer dem.

Hvordan var overgangen fra skole til læretid?

For min del så var det ganske greit og lett, siden jeg allerede hadde jobberfaring. Men siden jeg jobber med noe jeg har en veldig stor interesse for, så gjør det jobben ganske mye gøyere. I hvert fall siden jeg ikke var så skoleflink, akkurat 😅

Hva er det beste med jobben din?

Det beste er nok å kunne jobbe med hele foto og video prosessen, og at de sakene jeg jobber med er veldig varierte. Alt fra breaking hendelser eller mer koselige saker eller noe mer alvorlig.

Hvorfor valgte du å søke IM den gangen du søkte på videregående?

Jeg søkte jo egentlig på IM fordi jeg likte å spille og var ganske teknisk på data, så jeg tenkte at jeg kom til å like det med å programmere og å jobbe med PC-systemer og liknende. Men etter et år, så fant jeg ut at jeg likte veldig godt medieproduksjonsdelen og valgte å gå videre med det. Det var en veldig kjekk ting med IM at det var liksom to forskjellige fag og jeg ikke var «stuck» på en ting.

 

MaxEmanuelson__MAX1337.jpgimblokk.jpgblokk im.jpgMaxEmanuelson__MAX1249.jpg

 

Kristine Hella
Kristine Hella

Avdelingsleder frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign og informasjonsteknologi og medieproduksjon

kristine.hella@telemarkfylke.no

916 26 049

Publisert: 28.04.2020 Oppdatert: 16.12.2025 kl.09:24