Skrivesenteret

På skrivesenteret kan du få veiledning i skriving av alle teksttyper, veiledning i kildebruk og kursing i skriving. Veiledningsteamet består av kompetente skriveveiledere og tre skrivelærere, som er å treffe på rom 218 på avd. nord.

Logo skrivesenteret

Se video fra skrivesenteret her

Hvordan bestille veiledning på Skrivesenteret?

Book time her

Skrivesenteret

Hvordan foregår veiledningen på Skrivesenteret?

20231024-pvgs-skrivesenteret-0003.jpgVeiledning er en metode som innebærer et ønske fra veisøker (deg) om å motta veiledning fra en skriveveileder. Det er din tekst og det er du som bestemmer om du vil følge veilederens råd og tips eller ikke. Teksten er ditt ansvar. En veiledningsøkt varer i 15 minutter.

Det er veisøker som bestiller en veiledningstime ved Skrivesenteret PVS gjennom vår bookingside: Skrivesenteret.

Prinsipper for en god veiledningsøkt

Når du kommer til Skrivesenteret, skal du forvente at:

  • veileder møter deg forberedt
  • veileder hilser og ber deg gjenta hva du ønsker veiledning på
  • veileder ber deg lese tekstutdraget høyt
  • veileder stiller deg åpne spørsmål om teksten din og lar deg reflektere over egen tekst
  • veileder lytter til deg og kommer med faglig relevant og konstruktiv tilbakemelding

Når du kommer til Skrivesenteret, forventer vi at:

  • veisøker møter forberedt
  • veisøker hilser på veileder
  • veisøker leser tekstutdraget høyt
  • veisøker tar notater underveis i veiledningsøkta
  • veisøker selv tar ansvar for egen tekst og er klar over den prosessen tekstrevisjonen er

20231024-pvgs-skrivesenteret-0051.jpg

Forskningsoppgava

Ved Porsgrunn videregående skole skal alle elever i Vg3 skrive en forskningsoppgave. Du kan selv velge om det skal være innenfor et humanistisk, samfunnsvitenskapelig, realfaglig eller idrettsfaglig forskningsfelt, i et programfag eller et fellesfag.  

Hensikten med en forskningsoppgave er å gjennomføre en forsknings- og skriveprosess der du vil kunne fordype deg i et tema eller område og dermed bedre forstå hvordan du best lærer. I tillegg vil du kunne lære at en slik prosess er overførbar til annen læring videre. Et annet viktig mål for en slik oppgave, er at du vil være enda bedre rusta for videre studier og de arbeidsmetodene som kreves videre. 

Vårt mål med forskningsoppgava er å tilrettelegge for dybdelæring og at elevene gjennom dette arbeidet vil kunne utvikle kritisk tenkning, evnen til refleksjon og gjennom forskninga vil måtte ta etiske valg og kunne begrunne disse på en god og faglig måte.

Les de tidligere publiserte forskningsoppgavene

Forskningsrapporter : Vol 1 2020/2021 ISBN 9788299060011

Forskningsrapporter : Vol 2 2021/2022 ISBN 9788299060028

Forskningsrapporter : Vol 3 2022/2023 ISBN 9788299060035

Forskningsrapporter : Vol 4 2023/2024 ISBN 9788299060042

Briskeby-Stubban, Oliver, Fysikk 2: "Rocket science" i dusjen

Hjartsjø, Karoline og Tråne, Helene Dahl, Biologi 2: Hvordan få en supereffektiv mørningsprosess til gourmetmiddagen?

Malmgren, Hannah Emilie, Politikk & Menneskerettigheter: Israel/Palestina-konflikten, en informasjonskrig?

Slettene, Ida, Religion og etikk: Hvorfor deltar ungdommer i kristent ungdomsarbeid?

Smith-Resch, Ruby, Pyskologi: I hvilken grad føler unge i Grenland seg ivaretatt av det psykiske helsevesenet?

Soboh, Safie, Historie: Livet i Litauen etter Sovjetunionens fall

Sørli, Tilia Sundberg, Design og arkitektur: De unges arkitektur

Vik, Charlotte & Myhre, Celina, Kultur og kommunikasjon 3: Hvilken sammenheng er det mellom russens pengebruk og deres følelse av identitet og gruppetilhørighet?

 

Tale.jpgtonje.jpgtale2.jpgskriv2.jpg

 

skriv3.jpgIMG_8802.jpgIMG_8804.jpgIMG_8803.jpgIMG_8805.jpg

Velkommen til veiledning! 

 

 

Publisert: 09.06.2020 Oppdatert: 02.10.2024 kl.13:46

Book time her

Skrivesenteret